طب سنتی

بایگانی

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

مشکلات و مسائل دنیای ماشینی باعث شده که روز به روز افسردگی در میان افراد بیش تر شود . متاسفانه این پدیده به صورت خفیف ، متوسط و یا شدید نه تنها در افراد مسن و میان سال بلکه در بسیاری از جوانان نیز دیده می شود .

افسردگی می تواند بسیاری از عوامل زندگی از جمله فعالیت های روزانه ،خوراک ، لذت های زندگی ، تفکرات خوب ، تحرک ، سلامت جسم و روان ، تحصیلات و ... را تحت تاثیر قرار داده که در نتیجه فرد افسرده نمی تواند به خوبی از زندگی خود بهره مند شود .

 

به طور کلی افسردگی و مشکلات روحی - روانی می تواند از طریق اختلالات هورمونی باعث یائسگی زودرس ، مشکلات قاعدگی ، چاقی ، لاغری ، مشکلات پوست ، ریزش مو و .... شود. بیشتر این افراد ، انزوا طلبی ، افکار نادرست ، خستگی و بی حالی ، ترس و دلهره ، نا امیدی در زندگی و ... را در خود احساس می کنند . خوشبختانه افسردگی قابل درمان بوده و شخص می تواند با درمان های دارویی و غیر دارویی درمان شده و به صورت فردی طبیعی ، فعال و خوش بخت درآید .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۳ ، ۱۳:۵۲
طب سنتی
تاثیر غذا در پوست و زیبائی
(در طب سنتی ایران )
ازآنجائیکه غذا دارای مزاج است و انسان هم با تعادل مزاج حفظ سلامتی می کند ، هر ماده غذائی که وارد بدن انسان می شود در تمام دستگاهها ، احشاء ، حالات ، بیماری وسلامتی انسان اثر مستقیم دارد ، غذا های مختلف با توجه به مزاجی که دارند اثرات متفاوتی در بدن ایجاد میکنند، غذائی که مزاج قوی تری دارد به سرعت تغیرات خود را نشان می دهد ، مثل فلفل ، سیر ، سرکه ، ترشی و....... اماغذاهائی که مزاج معتدل تری دارند اثرات آرام تری ایجاد می کنند ، مثل سیب ، نان ، بادام و.........
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۳ ، ۱۱:۴۴
طب سنتی

آشنایی با گیاه زنجبیل ( Ginger ) و خواص درمانی آن

 زنجبیل اصالتاً یک گیاه چینی و هندی است و در این کشورها در طول بیشتر از ۴۰۰۰ سال در پخت و پز غذا مصرف شده است. از آنجا که مردم علاقه وافری به طعم تند و بوی معطر آن داشته اند و نوعی خاصیت گرمایی داشته و برای درمان درد معده مؤثر بوده است، کاشفان و جهانگردان در سرتاسر نقاط گرمسیری آن را کشت داده اند. ریشه این گیاه در درمان سرگیجه، تعریق، تهوع و استفراغ ناشی از بیماریهای حرکتی یا دریازدگی مؤثر واقع میشود. این گیاه همچنین گلودرد، سردردها، پاره ای از انواع دردهای قاعدگی و آرتریت و تب و درد ناشی از انواع سرماخوردگیها و آنفلونزا را درمان می کند.

زنجبیل یک ادویه است که خواص زیادی دارد و به غذا طعم خاصی می‏دهد.
زنجبیل در بهبود تهوع ناشی از حرکت ماشینی یا کشتی یا هواپیما و یا تهوع دوران بارداری بسیار مفید است.
تحقیقات نشان داده‏اند که زنجبیل در رقیق کردن خون نقش مهمی دارد.
در یک تحقیق در کشور دانمارک، زنجبیل در رقیق کردن خون برابر با آسپرین نشان داده شد. در بین مواد خوراکی فقط سیر تاثیر مشابه با زنجبیل دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۳ ، ۱۶:۲۲
طب سنتی

 تاریخچه : حجامت نام یک روش درمانی پیچیده است که بر اساس قدیمی‌ترین سند موجود از 3300 سال قبل از میلاد مسیح در مقدونیه انجام می‌شده و بعدها به یونان رخنه کرده است و در آن زمان شاخص پزشک بودن ، حجامت کردن و داشتن ابزار آن بوده است . اوراق پاپیروس که از عصر باستان بدست آمده نیز نشان می‌دهد که حدود 2200 سال قبل از میلاد مسیح ،حجامت امری رایج بوده است . بقراط که حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح می‌زیسته است با روش‌های مختلف حجامت آشنا بوده است و در آثار خود به موارد استفاده و منع آن اشاره کرده است. در آثار جالینوس نیز مطالب متنوعی در مورد حجامت بر جا مانده است .

 تعریف حجامت: در واقع اعمال یک استرس فوری به سیستم ساکن دفاع عمومی بدن است تا آن را برعلیه کلیه عوامل درونی و بیرونی هشیار و فعال نماید. بیشترین کاربرد حجامت در بعد پیشگیری است و با مکانیسم‌های مختلفی از جمله تنظیم سیستم ایمنی ، تنظیم ترکیبات شیمیایی و هورمونی خون و تنظیم سیستم اعصاب خودکار بدن از ابتلا به انواع بیماری‌ها پیشگیری می‌کند .علاوه بر این حجامت کاربردهای درمانی نیز دارد به نحوی که در در مان برخی بیماری‌ها مانند سردردهای عصبی و میگرنی ، چربی ، قند و اوره خون ،سنگ‌های کلیوی و کیسه صفرا موثر است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۳ ، ۱۶:۳۴
طب سنتی

در تحقیقات سال‌های اخیر در مورد گیاهان موثر در مشکلات عصبی (روحی روانی) تعدادی گیاه به عنوان شاخص انتخاب شده‌اند، از آن جمله گل ساعتی، سنبل‌الطیب، اکلیل کوهی، اسطوخودوس، بادرنجبویه و علف چای می‌باشد.


رزماری
قسمت مورد استفاده گیاه رزماری (اکلیل کوهی) برگ‌های معطر آن است که از قدیم به صورت دم‌کرده به عنوان آرام‌بخش مورد استفاده بوده است. امروزه از این گیاه فرآورده‌هایی به اشکال مختلف تهیه می‌شود که می‌توان از آن‌ها به راحتی استفاده کرد. مصرف سنتی آن به صورت دم‌کرده است. برای این کار می‌توان 5 گرم گیاه را خرد کرد و روی آن یک لیوان آب جوش ریخت و به مدت 20 دقیقه روی بخار قرار داد سپس آن را صاف کرد و نوشید. می‌توان مصرف این مقدار را دو بار در روز تکرار کرد و بهتر است یک نوبت آن شب، هنگام خواب باشد.
 
گل ساعتی
قسمت مورد استفاده گیاه گل ساعتی گل‌های آن است که بسیار زیباست. این گیاه از قدیم به عنوان آرام‌بخش و برای رفع بی‌خوابی مورد استفاده بوده است. امروزه نیز در صنایع داروسازی از آن فرآورده‌های مختلفی تهیه می‌کنند. مصرف سنتی آن به صورت دم‌کرده است و می‌توان حدود 5 تا 7 گرم از گل‌های خشک آن را به صورت دم‌کرده هر روز استفاده کرد. نکته مهم و مورد احتیاط این است که فرآورده‌های این گیاه نیز به طور ممتد و طولانی‌مدت نباید استفاده کرد زیرا آلکالوئیدی در آن وجود دارد که می‌تواند باعث وابستگی شود بنابراین بهتر است مصرف آن دوره‌ای باشد و پس از مدتی مصرف قطع و بعد از مدتی دوباره شروع شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۳ ، ۱۵:۵۹
طب سنتی
سنبل الطیب یا علف گربه
(نام علمی: Valeriana officinalis)
گیاهی است که بوته ای استوار و چندساله دارد و در اروپا و بخش‌هایی از آسیا می‌روید. دارای ریشه‌ای کوتاه و بوته‌ای با ارتفاع بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر می‌باشد.

ریشهٔ این گیاه در طب سنتی ایران دارای ارزش دارویی است و از آن به عنوان آرام‌بخش اعصاب، خواب آور، ضد تشنج،درمان افسردگی، هضم کننده غذا و ضد دل پیجه استفاده می‌شود.

نام علف گربه برای این گیاه ناشی از ویژگی آن است که گربه‌ها را به خود جذب می‌کند و نوعی اثر روان گردان در آن‌ها دارد. این خاصیت به دلیل وجود آکتینیدین در عصارهٔ این گیاه است که به فرومون‌های بدن گربه‌ها شباهت دارد. این گیاه اثر مشابهی نیز بر روی موشهای صحرایی دارد. خواص درمانی سنبل الطیب (علف گربه) سنبل الطیب گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن به طور عمودی تا ارتفاع دو متر بالا می‌رود. این گیاه به صورت وحشی در جنگل‌های کم درخت، در حاشیه جویبارها و گودال‌ها در بیشتر مناطق آسیا و ایران می‌روید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۳ ، ۱۵:۰۴
طب سنتی

خوشبختانه امروزه با رشد تکنولوژی و افزایش میزان آگاهی و دانش مردم ، بسیاری از زنان در سراسر جهان نسبت به این بیماری‌ها آگاهی لازم را داشته و دست کم با چگونگی درمان و پیشگیری از ابتلا به آن‌ها در طب مدرن آشنایی دارند اما شاید این گروه کمتر با تکنیک‌های درمانی طب سنتی و مکمل در درمان بیماری‌های شایع و رایج دستگاه زنان آشنا باشند.


 چاقی پایین تنه عامل ابتلا به کیست تخمدان

ابتلا به کیست تخمدان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های زنان است که علت به‌وجود آمدن آن در بدن از دیدگاه طب سنتی تجمع بلغم در اطراف تخمدان و سردی مزاج این اندام درونی است. علاوه بر این عوامل مختلفی از قبیل تجمع چربی در اطراف لگن یا خوردن غذاهایی با طبع سرد نیز یکی از آن‌ها کیست فیزیولوژیک است. این ممکن است موجب بروز کیست در تخمدان‌ها شود و گاهی ظاهری پر از کیست برای تخمدان‌ها ایجاد می‌کند. کیست تخمدان انواع مختلفی دارد که نوع از کیست به‌دلیل بروز اختلال در فیزیولوژی تخمدان در این عضو به‌وجود می‌آید. کیست‌های دیگری نیز وجود دارند که کیست‌های پاتولوژی نامیده می‌شوند. این کیست‌ها به‌دلیل خونریزی داخلی تخمدان یا زواید درون تخمدان ایجاد می‌شود. در برخی موارد نیز کیست‌ها ساده هستند و محتویات آب میان بافتی تخمدان موجب تشکیل آن‌ها شده است.


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۳ ، ۱۷:۲۴
طب سنتی
طب سنتی در درمان سرطان کاربرد زیادی دارد
رییس موسسه تحقیقات حجامت و طب سنتی ایران در خراسان رضوی گفت: طب سنتی در پیشگیری و درمان سرطان های مختلف کاربرد زیادی دارد و تاکنون بیماران زیادی با روش های درمانی این طب معالجه شده اند. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمدرضا کریمی فرزقی افزود: اکنون طب سنتی در کنترل و درمان سرطان های مختلف نظیر گوارش، خون، استخوان، ریه، کبد و زبان بازخورد مطلوبی داشته است.

وی با اشاره به کاربرد گیاهان دارویی در درمان بیماری های صعب العلاج و سرطان اظهار کرد: بر اساس نسخه های طب سنتی گیاهان دارویی مانند 'افتیمون، بارهنگ، جعفری، انار،زیتون و انگور' در درمان سرطان تاثیر بسزایی دارند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۳ ، ۱۷:۱۳
طب سنتی

آویشن

درختچه ای کوتاه و پر شاخه است. شاخه های علفی آن پوشیده از برگ هایی در قسمت فوقانی ساقه است. گل های سفید ریز آن به طور چتری و منفرد می رویند. میوه آن فندق چهار قسمتی است. گیاه آویشن گیاهی است علفی با ساقه های کرکدار و سفید از خانواده نعناع (Lamiasceae) که سرشاخه های گل دار و برگ، آن قابل استفاده می باشد.


 خواص  درمانی آویشن

 

 

 

موارد استفاده دم کرده آن به هضم غذا کمک می نماید و ضد سرفه و خلط آور است و در برونشیت، سیاه سرفه و التهاب دستگاه تنفس فوقانی استفاده می گردد.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۳ ، ۲۱:۲۷
طب سنتی