طب سنتی

بایگانی

زنبور درمانی

چهارشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۳، ۰۶:۰۶ ب.ظ

زنبوردرمانی بیماری ام‌اس و لوپوس


زنبور درمانی در طب سنتی برای درمان بیماری‎هایی که سیستم ایمنی بدن را درگیر می‎کند از جمله بیماری ام اس (MS) و لوپوس استفاده می‌شود.



در یکی از آیه‌های سوره مبارکه نحل نیز به درمان از طریق نیش زنبور اشاره شده است.

 

زنبوردرمانی یکی از روش‎های شناخته شده جهانی است که امروزه در جهان خصوصاً کشورهای پیشرفته به آن ارج می‎نهند.

 

ناصر صابری ، متخصص طب سنتی در این باره می گوید:

«زنبوردرمانی یک روش درمانی کهن است و تاریخچه این روش به زمان شناخت انسان به زنبور مربوط می‌شود.


زنبور درمانی









 

انسان‎های اولیه از این روش در درمان روماتیسم استفاده می‌کردند که در دو دهه اخیر توجه ویژه‌ای به آن نشان داده‌اند.

 

در حقیقت، مصریان قدیم و رومیان باستان به روش‎های مختلف از زنبوردرمانی استفاده می‎کردند. از جمله چای زنبور عسل برای درمان هاری، خاکستر زنبورعسل همراه با نوعی روغن برای طاسی و نیش زنبور به عنوان ضد درد استفاده می‌شد.

 

زنبوردرمانی به چند شاخه تقسیم می‌شود: نیش، عسل، گرده، ژل رویال و موم که بیشتر نیش زنبور مورد توجه قرار گرفته و از آن برای درمان بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را درگیر می‌کند، از جمله بیماری MS و لوپوس استفاده می‌شود.

 

خود عسل نیز دارای خواص درمانی زیادی است که بر اساس نوع عسل درمان‎های مختلفی انجام می‌شود.

 

عسل شیرین بیان برای درمان عفونت‎های شدید معده و گوارش، گرده برای درمان التهاب پروستات که اگر با عسل همراه شود برای التهابات معده و موم هم برای درمان التهاب معده، سیستم ادراری و عفونت‎های دهانی قابل استفاده است.

در روش زنبوردرمانی، سم زنبور عسل روی بدن فرد بیمار آزمایش می‌شود. نیش زنبور عسل با دوز بسیار اندک وارد بدن فرد می‌شود در صورت بروز حساسیت روش درمان در فرد و میزان استفاده از نیش در روش درمانی متغیر می‌شود

زنبور یکی از آفریده‌های مفید خداوند است که حتی از جسد و خاکسترش نیز استفاده می‌شود. اصلی‎ترین محصول زنبور عسل، نیش آن است که برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

برای شروع درمان بیماری با روش زنبوردرمانی، پس از گرفتن سابقه بیماری و شدت پیشرفت بیماری، تست‌ها و آزمایش‌های لازم را انجام داده و در صورت نداشتن هیچ‌گونه حساسیتی به نیش زنبور، درمان را آغاز می‌کنند که در هفته دو روز بسته به شدت بیماری، 100 تا 150 و 200 تا 300 و یا حتی بالاتر نیش دریافت می‌کنند که حداقل باید دو سال تحت درمان باشند و در کل 10 هزار نیش دریافت کنند.

 

بیماران مبتلا به ام اس باید یک سری نکات را هنگام زنبور درمانی مورد توجه قرار دهند، از جمله عدم مصرف مواد غذایی سرد، چون زهر زنبور ماده شدیداً گرمی است، مصرف برخی از داروها نظیر ویتامین D و C به درمان کمک می‌کند.

همچنین رفتن به حمام بین ساعات 7 تا 8 صبح را نیز در برنامه درمانی خود قرار دهند که اگر به این نکات توجه نشود درمان خیلی ضعیف یا اصلا انجام نمی‌شود.

 

این نحوه درمان عوارض خاصی ندارد و وجود یک سری عوارض، از جمله سرگیجه و تهوع، اثرات درمانی زنبوردرمانی را تحت‌الشعاع قرار نمی‎دهد.»

 

روح الله ارجمندی متخصص زنبور درمانی نیز در خصوص این روش می گوید:

«طی گذشت زمان و تحقیقات انجام شده و تلاش کاوشگران و همکاری افرادی که در زمینه طب سنتی فعالیت داشته‌اند، اثرات مفید نیش زنبور عسل مشخص گردید و به عنوان پایه و اساس مورد استفاده قرار گرفت.

 

در روش زنبوردرمانی، سم زنبور عسل روی بدن فرد بیمار آزمایش می‌شود. نیش زنبور عسل با دوز بسیار اندک وارد بدن فرد می‌شود در صورت بروز حساسیت روش درمان در فرد و میزان استفاده از نیش در روش درمانی متغیر می‌شود.

 

در روش زنبور درمانی، زنبور کارگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی موارد از لارو نر و لارو زنبور ملکه نیز استفاده می‌شود.

 

زنبورهای که در درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد باید تغذیه آن‌ها با اصول خاصی انجام شود و کندویی که از آن بهره می‌گیریم، با کندوی استاندارد موجود متفاوت است.»

 

زنبور درمانی در قالب منگو

ارجمندی به استفاده از داروی منگو قبل از شروع مراحل درمان تاکید نمود و افزود:

«داروی منگو تشکیل شده است از مشتقات تولیدی خود زنبور عسل که حاوی گرده زنبور عسل، ژله رویال، عسل، بره موم و برخی از داروهای گیاهی است که به روش خاصی با این مواد ترکیب می‌شود.

 

داروی گیاهی که به مشتقات زنبور افزوده می‌شود با توجه به بیماری فرد متفاوت است. استفاده از منگو در مراحل درمان لازم و ضروری است.»



منابع:

ایسنا

سینانیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی